Ліга фактчекерів
Фактчекінг – це перевірка фактів та тверджень на правдивість.
Щодня ми отримуємо купу інформації з різноманітних ресурсів, іноді вона
неправдива чи маніпулятивна, іноді – загрожує нашій безпеці.
Озброївшись принципами критичного мислення та навичками фактчекінгу,
ми поставили собі за мету підвищити рівень медіаграмотності учнівської
молоді нашої школи.
В народі кажуть: «Одна ластівка весни не робить». Тож #Я дію не сама. А з
командою однодумців
Наша ініціативна група склала план дій, розподілила ролі в команді,
залучилася підтримкою адміністрації школи та обрала ментора серед
вчителів школи.
На початку провели дослідження за чек-листом «Чому відповідальне
споживання медіа важливе для мене?»
Промоніторивши інтернет-ресурси, ми обрали для навчання мультимедійний
онлайн-посібник «МедіаДрайвер». Він містить не лише текстову інформацію
про різні типи медіа, але й чимало інфографіки, відео та навіть мультики.
Також присутній ігровий елемент у вигляді тестів, проходження яких
дозволяє отримати «Посвідчення медіадрайвера» — водія, який добре
орієнтується у складних лабіринтах світу медіа. Ми пройшли навчання за
тематичними локаціями. Після навчання кожен з нас підготував лекцію-
тренінг за однією з тем для тінейджерів нашої школи.
Отже, були опрацьовані такі теми, як
«Знання в сучасному світі. Епоха саморозвитку»
«Що і як шукати в інтернеті»
«Пропаганда та маніпуляції»
«Як захиститися: психологічний аспект»
«Як захиститися: технологічний аспект»
«Соціальні мережі»
«Фейки»
«Гендерні стереотипи»
Під час цих занять ми з’ясували, який величезний шлях людство пройшло
від епохи усної передачі інформації до епохи інтернету. Хто стояв біля
витоків штучного інтелекту. Що таке цифрове слабоумство, або Як медіа
гальмують мислення. Як шахраї зловживають нашою довірою в мережі.
Обговорили проблему кібербулінгу, або як телефон може стати інструментом
цькування. Опанували базовий комплекс прийомів для кіберзахисту своєї
цифрової особистості. Анатомували брехливі новини. Опрацювали
інструкцію з перевірки фейків. Зясували, які маніпуляції загрожують нам
соцмережах, як за допомогою кіно можна «промити мізки» та багато іншого.
В 5-7 класах провели вебквест із медіаграмотності, онлайн-ігри
«Медіазнайко», «Медіапазли», переглянули з дітьми молодших класів
відеоролик «Медіаграмотність для дітей»
Наша менторка організувала з вчителями круглий стіл «Міфи про здоров’я, у
які ми віримо». Переглянувши виступ кандидата медичних наук Андрія
Сем’янківа з розвінчуванням медичних фейків на платформі ТED X, жваво
обговорювали, яким з них самі піддавалися, розмовляли про джерела
достовірної інформації.
Через вчителів початкових класів рекомендували батькам дітей від 5 до 10
років цікаві онлайн-ресурси. Адже дуже круто опановувати навички
медіаграмотності разом з батьками.
На початку та наприкінці проєкту було проведено тестування серед учнів 8-
11 класів з основ медіаграмотності. Середній показник успішності
збільшився на 24%
На початку: середній бал - 4,2 (35 %).
Наприкінці – 7,1 (59%)
У підсумку ми зрозуміли, як багато ми ще не знаємо, як багато
з’являється нової інформації кожну хвилину, тому навички фактчекінгу
потрібні нам будуть усе життя.